۱۰ طرح کوکو شنل که دنیای مد رو تغییر داد

گبریل شنل

کوکو شنل بدون شک یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین برند‌های فشنه و هر سال کالکشن‌هایی که طراحی و معرفی می‌کنه، ترندهای دنیای فشن می‌شن. همون‌طوری که خودش گفته:

I created the most well-known style in the world, because fashion is ephemeral, but style is eternal. – Coco Chanel

از زمان شروع به کار شنل، چند طرح کلاسیک اون تا الان به جا موندن که هیچ‌وقت محو نشدن حتی معروف‌تر هم شدن. اینجا راجع به ده تا از معروف‌ترین طراحی‌های شنل از ابتدا تا الان که دنیای فشن رو تغییر دادن صحبت می‌کنیم.

شلوار مدل قایقی شنل
شلوار مدل قایقی شنل

۱. شلوار مدل قایقی شنل ( Chanel Yachting Pants)

در اوایل سال ۱۹۲۰، وقتی زنان کرست‌های تنگ و لباس‌ها و کلاه‌های پر تجمل می‌پوشیدن، شنل قواعد و قانون‌های مد اون موقع رو شکست و لباس‌هایی راحت ولی همچنان شیک رو به بازار عرضه کرد. اون ایده بعضی از لباس‌ها رو از لباس‌های آقایون گرفت. حتی بعضی وقت‌ها در لباس‌های عشق زندگیش، یعنی Arthur “Boy” Capel دیده می‌شد. با استفاده کردن از پارچه‌هایی که قبل‌ها فقط در لباس‌های مردانه دیده می‌شد و گشادتر و راحت‌تر کردن لباس‌ها به اندازه‌ای که خیلی فیت بدن نبودن، شنل مد جدیدی رو به پاریسی‌ها ارائه کرد و کم‌کم پرطرفدار شد. استفاده از شلوار در مد زنانه رو هم مدیون شنل هستیم. قبل از اون شلوار منحصراً مخصوص آقایون بود و استفاده ازش برای خانوم‌ها ناپسند بود. همون‌طور که تو عکس می‌بینید شلوار‌های زنانه فاق بلندتر و پاچه‌‌های گشادتری دارن. این شلوار‌ها هنوز هم پرطرفدارن و هرسال در کالکشن‌های مختلف تکرار می‌شن.

A girl should be two things: classy and fabulous. – Coco Chanel

 

کیف ۲.۵۵ شنل
کیف ۲.۵۵ شنل

۲. کیف ۲.۵۵ شنل (Chanel 2.55 Quilted Bag)

کوچک و راحت همیشه شعار شنل بوده و این کیف به خوبی این شعار رو نشون می‌ده. شاید عجیب باشه ولی ایده اولیه درست کردن این کیف رو شنل از سرباز‌ها الهام گرفته. اوایل سال ۱۹۲۰، وقتی گبریل از حمل کردن کیف‌های بدون دسته خسته شده بود، از کیف‌ سربازها الهام گرفت و با بازی با طرح و تغییر دادنش، اون رو تبدیل به یک کیف راحت کرد. اون برای کیف خودش یک بند بلند طراحی کرده بود که برای حمل کردن راحتر باشه.

اولین کیف دستی به این سبک بعد از جنگ جهانی دوم و در سال ۱۹۵۵ تولید شد. این کیف از پوست بره همراه با یک قفل کوچک و به شکل مستطیل ساخته شده بود که بعد از سال‌ها هنوز هم قالب اصلی کیف‌های دستی شنل به همون صورت ساخته میشه. به علاوه این‌که یک بند زنجیری بلند که اجازه می‌ده به هر جهت و در هر اندازه ای اون کیف رو استفاده کرد؛ همون‌طور که شنل از ابتدا فکرش رو کرده بود. این کیف ترکیب شیک و زیبایی از چرم، آهن و بند زنجیریه که همه اون رو می‌شناسن و بعد از نیم قرن، داشتن این کیف آرزوی خیلی‌هاست.

کیف ۲.۵۵ شنل
کیف ۲.۵۵ شنل

 

A woman who doesn’t wear perfume has no future. – Coco Chanel

 

عطر شنل شماره ۵

۳. عطر شنل شماره ۵ (Chanel No. 5)

در حالی‌که خانم‌ها تحت تاثیر موج جدیدی از لباس‌های مدرن توسط شنل بودن، وقتش بود که عطر هم برای زدن به لباسشون داشته باشن. قبل از عطر شماره ۵ شنل، عطرها معمولاً بوی سنگینی از گل‌هایی مثل یاس بنفش و رز داشتند. عطر شماره ۵ شنل ترکیبی از ۸۰ مواد مختلفه که که باعث شده بود عطرش به هیچ‌کدوم از عطر‌هایی که تو بازار اون موقع وجود داشت شبیه نباشه.

همچنین شنل یکی از اولین طراح‌هاییه که اسم خودش رو روی عطر گذاشته و عطرش رو با بسته‌بندی جدید، برخلاف بسته‌بندی‌های موجود اون موقع، در یک شیشه براق و شفاف ارائه کرده.

درباره اسم عطر، گفته شده که شنل علاقه زیادی به شماره ۵ داشته و عدد تاثیرگذاری تو زندگیش بوده. وقتی سمپل‌های عطر رو برای تست اورده بودن، از شماره ۱ تا ۵ و ۱۰ تا ۲۴ شماره گذاری شده بوده که اون شماره ۵ رو به عنوان امضای خودش انتخاب می‌کنه. تاریخ ارائه این عطر هم ۵ می سال ۱۹۲۱، در بوتیکش در فرانسه بوده.

این عطر کلاسیک توسط خیلی از بازیگر‌های معروف از مرلین مونرو تا نیکول کیدمن، زده و تعریف شده و تا امروز به عنوان محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین عطر جهان باقی مونده.

عطر شماهر ۵ شنل
عطر شماره ۵ شنل

 

 

 

جواهرات با مروارید‌های بدلی
جواهرات با مروارید‌های بدلی

۴. جواهرات با مروارید‌های بدلی (Chanel Faux Pearls)

بعد از لباس‌های مدرن و عطر، فقط یک چیز کم بود اون هم جواهراتی بود که با اون‌ها پوشیده بشه. اون از سال ۱۹۲۰ شروع به طراحی جواهرات کرد در حالی که خودش قبل از اون خیلی کم از جواهرات اصل استفاده کرده بود. شنل نمی‌خواست فقط لباس تن خانوم‌ها کنه، بلکه می‌خواست استایل و سبک لباس پوشیدن بهشون بده. اون با طراحی جواهراتی از مروارید‌های بدلی، انتخاب مقرون به صرفه‌تری به دنیای فشن معرفی کرد که تقریباً با هر لباس و استایلی ست می‌شدن. اون نشون داد که که جواهرات می‌تونن ساده باشن و حتماً لازم نیست از جواهرات اصل برای متفاوت بودن و درخشان کردن استایل‌شون استفاده کنن و با مروارید‌های بدلی هم می‌تونن شیک و درخشان باشن.

جواهرات با مروارید‌های بدلی
جواهرات با مروارید‌های بدلی

 

 

In order to be irreplaceacle, one must always be different. – Coco Chanel

 

کفش دو رنگ شنل
کفش دو رنگ شنل

۵. کفش دو رنگ شنل (Chanel Two-Tone Shoes)

ترکیب کفش‌های ورزشی مردانه و رنگ‌های مورد علاقه گبریل شنل، که بژ، سفید و مشکی بودند، ایده شکل‌گیری کفش دو رنگ رو به وجود آوردند. از کلاسیک‌ترین مدل‌های شنل که تا الان به شکل مدرن هم در مد‌ل‌های تخت و پاشنه بلند، دوباره طراحی و تولید شدن.

کفش دو رنگ شنل
کفش دو رنگ شنل

 

 

طرح شنل در مجله ووگ
طرح شنل در مجله ووگ

۶. پیراهن کوتاه مشکی(Chanel Little Black Dress)

در سال ۱۹۲۰ رنگ مشکی فقط برای عزاداری پوشیده‌ می‌شد. جز اون زن‌های بیوه هم لباس‌هایی به رنگ مشکی می‌پوشیدند. خود شنل با وجود این‌که پیراهن مشکی رو بدون توجه به قانون‌های اون موقع می‌پوشید، ولی بعد از مرگ نامزدنش در تصادف اتومبیل، بیشتر پیراهن مشکی پوشید. معروف شدن لباس مشکی به زمانی برمی‌گرده که مجله ووگ طرحی از شنل از یک لباس مشکی ساده و کوتاه رو منتشر کرد و بهش لقب «فورد شنل» رو داد. چون طرحش شبیه یکی از ماشین‌های این کمپانی بود. ووگ همچنین تو مقاله‌ش گفته بود که این لباس می‌تونه تبدیل به یونیفورمی برای زنان بشه چون همه‌ی خانوم‌ها توش خوب به نظر میان و هر سلیقه‌ای اون رو می‌پسنده. این لباس بعد از مقاله ووگ خیلی سریع پرطرفدار شد و از اون زمان تا الان تغییر‌های زیادی کرده و توسط خیلی از سلبریتی‌ها پوشیده شده. حتی همه ما یک پیراهن مشکی تو کمد‌هامون داریم.

لباس مشکی پوشیده شده توسط افراد معروف

لباس مشکی پوشیده شده توسط افراد معروف
لباس مشکی پوشیده شده توسط افراد معروف

 

 

 

عکس شنل در یکی از سواحل رم
عکس شنل در یکی از سواحل رم

۷. رنگ برنزه پوست(suntan)

در آغاز قرن بیستم، رنگ پریدگی پوست (pale skin) مخصوص طبقه اشرافی بود و رنگ تیره مخصوص خدمتکاران و طبقه‌های پایین جامعه. در سال ۱۹۲۳ وقتی شنل یک سفر دریایی به Riviera فرانسه رفته بود، به طور تصادفی آفتاب‌‌سوخته شد و ترکیب رنگ تیره صورتش همراه با مروارید‌هایی که انداخته بود، رنگ تیره رو خیلی زود تبدیل به سمبل سلامتی و زیبایی کرد. این سمبل تا الان هم همچنان ادامه داره و دستگاه‌ها و کرم‌‌های برنزه کننده‌ی زیادی برای این کار ساخته شده.

 

استفاده از پاچه کش‌بافت
استفاده از پاچه کش‌بافت

۸. استفاده از پارچه کش‌بافت(Jersey)

قبل‌تر گفتیم که شنل خیلی‌ از لباس‌های مردانه رو به مد زنانه آورده. اون همچنین اولین طراحی بوده که از پارچه کش‌بافت که تا قبل از اون در لباس‌های زیر مردانه استفاده می‌شد، در طرح‌هاش استفاده کرد. راحت و ساده. این پارچه در تضاد کامل با لباس‌های فاخر زنان اون زمان که کرست‌های تنگ و ناراحت و پارچه‌های گرون قیمت داشتند، بود. زمان‌بندی شنل در استفاده از این پارچه هم خیلی به موقع و مناسب بود. چون با شروع جنگ مردم از لحاظ اقتصادی ضعیف شده بودند و توانایی خرید پارچه‌های گرون‌قیمت رو نداشتند. این شد که علاوه بر راحتی این پارچه‌ها، قیمت مناسب هم به محبوبیتش اضافه کرد.

شنل در لباسی از پارچه کش‌بافت
شنل در لباسی از پارچه کش‌بافت

 

The most courageous act is still to think for yourself. Aloud– Coco Chanel

 

 بولیز راه راه
بولیز راه راه

۹. بولیز‌های راه راه (Chanel The Breton Top)

ایده اولیه بولیز راه راه از لباس‌های ملوان‌ها اومده و همیشه به عنوان یک طرح پرطرفدار بوده و شنل نقش مهمی تو ترویج پوشیدن این لباس‌ها به عنوان یک استایل شیک داشته. تا امروز هم این بولیز‌ها نقش تاثیرگذاری در فروش این برند داشتن.

شنل با بولیز راه راه به همراه سگش
شنل با بولیز راه راه به همراه سگش

 

 

کت و دامن پشمی شنل
کت و دامن پشمی شنل

۱۰. کت و دامن پشمی شنل (Tweed Jacket)

ایده کت و دامن و استفاده از پارچه پشمی هم باز الهام گرفته از لباس‌های مردانه بود. شنل پارچه‌ای که به صورت سنتی فقط توسط مردان پوشیده می‌شد رو تغییر داد و به لباسی شیک برای زنان تبدیل کرد. در سن ۷۱ سالگی و همراه با بازکردن دوباره مزونش بعد از جنگ جهانی دوم، این کت رو به عنوان کالکشن آماده پوشیدن عرضه کرد و خیلی سریع به عنوان کتی که همه دوست داشتند داشته باشن تبدیل شد. استفاده از دامن کوتاه در این مدل کت دامن هم باعث مد شدن دامن کوتاه شد.  Karl Lagerfeld هم در کالکشن‌های جدید شنل با بازی در رنگ و جنس پارچه، مدل‌های جدیدی از این کت رو عرضه کرده. این کت و دامن محبوب خیلی از سلبریتی‌ها مثل آدری هپبورن بود و جکی کندی هم روزی که همسرش ترور شد، کت و دامن شنل پوشیده بود.

شنل در کت و دامن طراحی شده توسط خودش
شنل در کت و دامن طراحی شده توسط خودش

 

“Once Coco Chanel said: “Fashion fades, only style remains the same

You may also like

Subscribe
به من اطلاع بده وقتی
guest
7 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین
Inline Feedbacks
View all comments
مریم
مریم
7 سال پیش

خیلی جالب بود.امیدوارم این روند ادامه داشته باشه.موفق باشی

الهه
الهه
7 سال پیش

مرسی دختر، جالب بود!

ستاره
ستاره
7 سال پیش

عالی بودبا آرزوی موفقیت روزافزون نسترن جااان
ولی این مطلب باعث شده به فکر برم که ی نفر چقدر تاثیر گذار میتونه باشه با افکارش

آتنا
آتنا
7 سال پیش

عالی بود نسترن جان

پاییز
پاییز
7 سال پیش

ممنون عزیزم،عالی بود

یلدا
یلدا
3 سال پیش

واقعا از مطلبت لذت بردم خیلی جالب بود ممنونم نسترن عزیز

مصی
مصی
2 سال پیش

خدایاااا بیا منو بکششش
امید وارم یروزی منم بشم یکی مثله این چ بسا بهتر🤙🏾