چگونه وسایل اتاق‌مون رو رنگ آمیزی کنیم؟

از روزی که شروع به رنگ کردن وسایلم کردم و شما پست و استوری ازش تو اینستاگرام دیدین، خیلی ازم سوال پرسیدین که رنگی که استفاده کردم چیه و مراحل رنگ کردن چیه.

خب من یهو تصمیم گرفتم وسایلم رو رنگ کنم و چون روز‌های آخر اسفند بود و ممکن بود مغازه‌ها ببندن، رفتم به نزدیک‌ترین رنگ‌‌فروشی کنار خونه، رنگ‌هام رو انتخاب کردم و اوردم خونه و شروع کردم به رنگ کردن. یعنی قبلش نمی‌دونستم چه رنگی خوبه چه مارکی خوبه و یا رو این جنس جواب می‌ده یا نه. ولی هر اطلاعاتی که راجع به رنگ کردن می‌دونستم و به دست آوردم رو بهتون می‌گم.

چه نوع و چه مارک رنگی استفاده کردم؟

بیشترین سوالی که ازم پرسیدین اول مارک رنگ و دوم نوع رنگ بود. من فکر نمی‌کنم مارک رنگ تاثیر خاصی داشته باشه. دلیل انتخاب مارک و رنگ فروشی‌ای که انتخاب کردم این بود که نزدیک خونمون بود!

رنگ‌فروشی که رفتم رنگ نیکو  تو شریعتی پایین‌تر از پل صدر بود. کل دیوار مغازه کاتالوگ رنگ بود که زیرش کد نوشته بود. شما رنگی که می‌خواین انتخاب می‌کنین، کد رنگ رو بهشون می‌دین و اون‌ها رنگ رو با دستگاه کامپیوتری براتون می‌سازن. یه رنگ فروشی دیگه که تعریف اون هم شنیدم پیکوکالره که اون هم توی شریعتیه.

رنگ نیکو و کاتالوگ رنگ‌هاشون

قیمت رنگ‌ها هم اکثرا باهم فرق می‌کنه. هرچی رنگ‌تون روشن‌تر باشه قیمتش بیشتره. من برای هر وسیله یک کیلو رنگ گرفتم که تقریبا بین ۱۵ تا ۱۶ تومن قوطی‌ای درومد. گرون‌ترین رنگ هم رنگ زردی بود که انتخاب کردم که یک کیلوش ۲۵ تومن شد. نوع رنگ هم اکرلیک نیمه براق بود.

این هم شماره و کد رنگ‌هایی که من انتخاب کردم:

کد رنگ‌ها

رنگ روغنی بهتره استفاده کنیم یا اکرلیک؟

من رنگ اکرلیک رو انتخاب کردم به چند دلیل:

  • رنگ‌هایی که من انتخاب کردم، رنگ‌های پاستلی بودن و بنابراین ترجیح می‌دادم نیمه براق باشن و یه حالت مات داشته باشن. اگر دوست‌ دارین وسایل‌تون رنگ براقی داشته باشن باید از رنگ روغنی استفاده کنین.
  • من به بوی رنگ حساس نیستم ولی اگر دراز مدت تو محیطی که بوی رنگ میده بمونم سرم درد می‌گیره. رنگ روغنی رو بهتره تو محیط باز استفاده کنین و من هم امکان اینکه وسایلم رو جا به جا کنم و ببرم بیرون تو حیاط رو نداشتم و باید تو همون اتاق خودم رنگشون می‌کردم. بنابراین بهترین انتخاب برای من رنگ اکرلیک بود که بو نداره.
  •  قبلا هم گفتم من یهو تصمیم به رنگ کردن گرفتم و با توجه به اینکه وسایلم رو تو همون اتاقم باید رنگ می‌کردم، لباس‌ها و وسایل خورده ریز اتاقم رو برده بودم بیرون و فقط چیز‌هایی که می‌خواستم رنگ کنم تو اتاق بود. بنابراین سریع باید رنگ کردن رو تموم می‌کردم و وسایلم رو برمی‌گردوندم تو اتاقم چون همه فضای هال و پذیرایی رو گرفته بودم! وسایل منم قهوه‌ای تیره بود و باید ۳ لایه رنگ می‌زدم تا رنگ بگیره. بنابراین باز هم بهترین انتخاب برای من اکرلیک بود چون مدت زمان خشک شدنش با توجه به غلظت رنگی که می‌زنین، یک ربع تا نیم ساعته. بنابراین سه لایه رنگ رو تونستم تو یه ساعت بزنم.

رنگ روغنی مدت زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز داره (بین یک روز تا یک هفته). بنابراین اگر تصمیم گرفتین از رنگ روغنی استفاده کنین، حتما این شرایط رو براش در نظر بگیرین.

وسایل مورد نیاز رنگ کردن

از هرجا که رنگ بگیرین، به احتمال خیلی زیاد وسایل مخصوص رنگ کردن هم دارن و اگر از خودشون بپرسین و توضیح بدین چی می‌خوایین رنگ کنین، خودشون بهتون راهنمایی می‌کنن.

وسایلی که من گرفتم این‌ها بودن:

غلطک:

اولین و مهم‌ترین چیزی که باید داشته باشین همین غلطکه! تو زمان خیلی کم سطح خیلی زیادی رو رنگ می‌کنه. غلطک به خاطر پرز‌هایی که روش داره بافت خیلی ریزی روی سطح کارتون بعد خشک شدن ایجاد می‌کنه که اون بافت هم می‌تونین خودتون انتخاب کنین، چون انواع مختلف داره.

غلطک اندازه‌های مختلف هم داره که با توجه به سطحی که می‌خوایید رنگ کنید باید اندازه مناسب رو تهیه کنید.

بافت و اندازه‌ی غلطکی که من گرفتم این بود

من اندازه کوچیکش هم برای کناره‌های وسایلم گرفتم که خیلی مفید نبود. قیمت غلطک بزرگ ۱۲ تومن بود. غلطک کوچیکی هم که گرفتم سه تا سر مختلف و یه سینی رنگ کوچیک داشت که اون هم ۱۲ تومن شد.

سینی رنگ‌آمیزی:

سینی برای ریختن رنگ استفاده می‌شه که بعدش بتونین غلطک رو بزنین توش و رنگ کردنتون رو شروع کنین. کناره‌های سینی بافت داره و باعث میشه رنگ بیشتری تو غلطک جذب شه و ازش چکه نکنه.

اولش برای اینکه بعد هر رنگ کردن مجبور نشم بشورمش، روش یه لایه سلفن کشیدم. ولی سلفن یه سطح لیزی درست می‌کرد و اون بافت کنار سینی رو بی استفاده می‌کرد. از رنگ دوم به بعد از خود سینی بدون لایه سلفن یا آلمینیوم استفاده کردم که راحت‌تر بود. با توجه به اینکه رنگمم اکرلیک بود و اکرلیک یه حالت پلاستیکی مانند داره، بعد خشک شدن راحت از رو سینی کنده می‌شد و مشکل پاک کردن نداشتم.

قیمت سینی ۸ تومن بود.

قلمو:

برای کناره‌های وسیله‌تون نیازه و اندازه‌ش رو با توجه به سطحی که نیاز دارین تهیه کنین.

سنباده:

قبل رنگ کردن باید سطح‌تون رو با سنباده زبر کنید. من برای کل وسایلم ۲ تا برگه گرفتم که کلا ۴ هزار تومن شد.

لباس کار:

راحت بودن تو رنگ کردن خیلی مهمه و حتما لباسی بپوشین که اگر رنگی شد، دلتون نسوزه. مغازه‌‌ی رنگ فروشی خودش لباس کار داشت شبیه لباس‌های یه بار مصرف بیمارستان و اتاق جراحی که بلنده و کل بدن رو می‌پوشونه. من از اون‌ها گرفتم و قیمتش هم ۵ هزار تومن بود.

چسب کاغذی:

من داخل کشوها و قفسه‌ها رو نمی‌خواستم رنگ کنم. بنابراین مرز بین جایی که قرار بود رنگ شه و جایی که رنگ نشه رو چسب کاغذی زدم که سطح تمیزتری بهم بده. برای آیینه هم ازش استفاده کردم و به کناره‌هاش زدم که رنگ روی آیینه نره.

چسب کاغذی رو لبه قفسه زدم

قیمت یک رول چسب کاغذی هم ۵ هزارتومن بود.

پلاستیک و یا روزنامه:

برای پهن کردن زیر وسیله‌تون که کف‌ جایی که دارین رنگ می‌کنین رنگی نشه. من از روتختی یه بار مصرف که توی بیمارستان‌ها استفاده می‌شه استفاده کردم که خیلی مفید نبود. با اینکه دو لایه گذاشته بودم ولی باز هم یه مقدار رنگ ازش رد شد و کف رو رنگی کرد. برای همین سفره‌های یه بار مصرف و یا روزنامه به تعداد زیاد انتخاب بهتریه.

من همه این‌هارو از همون مغازه رنگ فروشی تهیه کردم و جای دیگه‌ای نرفتم که این خیلی خوب بود.

نحوه رنگ کردن:

خب بعد از این‌که وسایل رو تهیه کردیم به مرحله هیجان انگیز و البته مقداری سخت رنگ کردن می‌رسیم.

مرحله اول:

اول از همه باید سطح‌تون رو خیلی خوب تمیز کنین که گرد و خاک روش نباشه. بعد باید کل سطح‌تون رو سنباده بکشین. سنباده کشیدن باعث می‌شه اگر جایی از سطح‌تون پوسیده شده یا رفته، یه دست شه. جز اون با سنباده کشیدن چسبندگی رنگ به چوب بهتر می‌شه. بنابراین هرچه زیاد‌تر و بهتر سنباده بزنین، سطح‌تون برای رنگ کردن تمیزتر و آماده‌تر میشه.

مرحله غیر جذاب و سخت قبل رنگ کردن!

راستش من خودم فقط برای جاهایی که پوسیده شده بود یا رفته بود زیاد سنباده زدم. کل سطح رو شاید یه بار سنباده کشیدم چون دستم رو تازه جراحی کرده بودم و سنباده کشیدن برام خیلی سخت بود. ولی تا الان مشکل کنده شدن رنگ نداشتم ( البته اگر با یه شی تیز بیوفتین به جونش رنگ‌تون کنده می‌شه) شما ولی این‌کار رو نکنین و حتما زیاد سنباده بزنین :))

بعد از اینکه خوب سنباده زدین، سطح‌تون رو با پارچه خیس کامل تمیز کنین تا گرد‌ها پاک شه و تو رنگ نره.

مرحله دوم:

بعد از سنباده زدن بالاخره نوبت می‌رسه به رنگ زدن. اول یه مقدار رنگ رو تو سینی بریزین و یه مقدار خیلی خیلی کم آب بهش قاطی کنین. آب رو برای مرحله اول رنگ کردن و لایه اول فقط اضافه کنین تا غلظت رنگتون یکم کمتر بشه.

بعد تمام لبه‌های کار رو که غلطک نمی‌تونه رنگ کنه رو اول با قلمو رنگ کنید. این کار خیلی مهمه و بهتره همیشه قبل از شروع کار با غلطک انجام بشه. بعد غلطک رو تو رنگ بزنین و چندبار تو سینی بالا پایین کنین تا رنگ حسابی به خوردش بره. اگر از رنگ اکرلیک استفاده می‌کنین، فقط به مقداری که برای یه لایه نیازه رنگ رو تو سینی بریزین. چون اکرلیک زود خشک میشه و ممکنه رنگ‌تون هدر بره.

موقعی که می‌خواهید غلطک رو روی سطح‌تون بکشید، یک دور از بالا به پایین بکشید، غلطک رو بردارید و کنارش دوباره از بالا به پایین بکشید. این کار رو ادامه بدین تا کل سطح‌تون رنگی شه.

مرحله سوم:

بعد از خشک شدن به هر اندازه که احساس کردین نیازه، لایه‌های بعدی رنگ رو بزنین تا جایی که به رنگی که می‌خوایین برسین. من همونطور که گفتم وسایلم تیره بود و سه لایه رنگ زدم.

نحوه نگه‌داری و پاک کردن رنگ از غلطک:

خب همونطوری که گفتم اکرلیک زود خشک می‌شه. برای همین وقتی لایه اول رنگ رو زدین و باید منتظر شین تا سطح‌تون خشک شه تا لایه بعدی رو بزنین، سریع روی غلطک‌تون یه لایه پلاستیک بکشید و جوری گره بزنین که هوا توش نباشه و پلاستیک کامل بچسبه به غلطک. این‌طوری رنگ روی غلطک‌تون خشک نمی‌شه و راحت‌ می‌تونید لایه بعدی رو بزنین. قلم‌مو هم همینطور، حتما یه پلاستیک دور سرش ببیچید تا هوا نخوره (نیازی نیست که دسته‌اش تو پلاستیک قرار بگیره و رنگی بشه).

به این نکته حتما توجه کنین و مواظب باشین یادتون نره. پاک کردن رنگ اکرلیک خشک شده از روی غلطک یا قلم‌مو اصلا کار راحتی نیست!

بعد از این‌که رنگ کردنتون تموم شد، غلطک رو زیر آب پرفشار بگیرید و خیلی خوب بشورید تا رنگ‌ها کامل از روش پاک شه. بعد برای این‌که مطمئن شین دیگه رنگی تو غلطک و لای پرز‌هاش نمونده، با دست تند تند غلطک رو برای ایجاد حالت گریز از مرکز بچرخونید تا رنگ و آب ازش کامل خارج شه و غلطک‌تون تمیز و قابل استفاده برای رنگ بعدی و یا دفعه بعدی باشه.

یه سوال دیگه هم که خیلی ازم پرسیدین این بود که:

ام دی اف رو می‌شه رنگ کرد؟

وسایل من ام دی اف نبودن ولی یه میز داشتم که حالت روکش داشت و آقای رنگ فروش بهم راهنمایی کرد و گفت اگه خیلی خوب سنباده بکشم چسبندگی سطح زیاد می‌شه و رنگ بهش می‌چسبه. من یه جست و جو تو اینترنت کردم و دیدم گفتن این روش برای ام دی اف جواب می‌ده.

اگر خیلی شک دارین، یه گوشه از وسیله‌تون رو سنباده بزنین و رنگ بزنین روش ببینین چه شکلی می‌شه بعد کامل رنگ کنین.

حرف آخر

بعد این‌که رنگ‌ کردنتون تموم شد و وسیله‌تون خشک شد، سعی کنید تا یه هفته روی اون سطح چیزی نذارین. چون ممکنه جا بندازه روی رنگ.

بعد از اون هم تا جایی که می‌تونید با احتیاط رفتار کنید که کمتر خط و خش بیوفته روی سطح‌تون.

اینم یادتون باشه رنگ کردن کار خیلی راحتی نیست. مخصوصا وسیله که گوشه و کنار داره به صبر و حوصله بیشتری نیاز داره. تلاش کنید که از کت و کول نیوفتید :))

ولی خب نتیجه آخر و تاثیری که رنگ‌ها تو روحیه‌تون دارن به سختیش میارزه!

این همه اطلاعاتی بود که من راجع به رنگ کردن داشتم و از من خواسته بودین بهتون بگم. شما اگر نکته مفید دیگه‌ای میدونید و یا سوال دیگه‌ای دارین تو نظر‌ها از من بپرسین.

در ضمن اگر بعد این مطلب تصمیم به رنگ کردن گرفتین، حتما حتما نتیجه رو بهم نشون بدین تا لذت ببرم و کیف کنم!

 

 

منبع:
Subscribe
به من اطلاع بده وقتی
guest
17 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین
Inline Feedbacks
View all comments
پريسا
پريسا
6 سال پیش

??????????عالي بود

الهام
الهام
6 سال پیش

خیلی خیلی سپاسگزارم.خیلی کامل توضیح دادین..ممنون

azadeh
azadeh
6 سال پیش

نسترن جون منم کار رنگ روی چوب انجام میدم منظورم دکوپاژ و کارهای هنری هستس همه مراحلی که شما گفتین و ما هم انجام میدیم منتها آخر سر برای تثبیت بیشتر رنگ از یک اسپری بی رنگ به اسم کیلر که هم خارجیش هست هم ایرانی من از مارک ایرانی گلریزان که هم بصرفس هم بعد از استفاده سطح کار و زرد نمیکنه استفاده میکنم
نحوه استفاده به این صورته که با فاصله ۲۰ سانت از سطح اسپری می کنم نباید اسپری رو روی ی قسمت نگهداریم تا مایع روی سطح مورد نظر تجمع نکنه بعد از یکبار اسپری کردن نیم ساعت دیگه دوباره اسپری میزنیم این اسپری از کثیفی و کنده شدن رنگ روی کار جلوگیری میکنه?

مي مي
مي مي
6 سال پیش

خيلي خوب بود.من تصميم دارم ميزناهار خوري هشت نفره و رنگ کنم.اول میخاستم سفید کنم.اما بارنگ خوشرنگ تختت.مطمئن شدم که میخام رنگ رنگی کنم.اما نمیدونم چه رنگی

فاطمه
فاطمه
6 سال پیش

عالی بود💜💜

Atefeh
Atefeh
6 سال پیش

سلام نسترن جان ممنون برای مطالب آموزنده و مفیدت و اینکه یه سوال در رابطه با رنگ کردن قاب عکس هایی که پی وی سی هستن جنسشون چوب نیست راهنمایی کنی لطفا که با اسپری رنگ کنم یا قلمو و اینکه اصلن رنگ میشه؟ خراب نمیشه چون شیار شیار هست و نمیشه سمباده کشید. ممنون میشم جوابم روبدی

نیلوفر
نیلوفر
Reply to  Atefeh
5 سال پیش

سلام عزیزم منم قاب پی وی سی مشکی دارم که میخوام رنگش کنم ولی نمنیدونم با چه نوع رنگی باید اینکار رو بکنم ؟

ستاره
ستاره
6 سال پیش

سلام نسترن جون.متشکرم بابت مطالب مفیدت.عزیزم منم کار رنگرزی انجام میدم و کلا کارای هنری.حتما برای کدر نشدن و کثیف نشدن رنگت در آینده از اسپری کلیر ویا روغن جلا استفاده کن. روغن جلا رو باید با تینر روغنی مخلوط کنی و با قلمو بزنی رو سطح. قلموها و وسابل کثیفم با تینر فوری تمییز میشن.

فوفو
فوفو
6 سال پیش

تا هفته اینده کارمو بهت نشون میدم! میخوام تخت بچگیمو رنگ کنم تبدیل کنم ب مکان مطالعه واقعا ب همچین راهنمایی نیاز داشتم مرسی گلیییی

پونه
پونه
6 سال پیش

ممنون از توضيحات كامل☺️💋

زینب
زینب
6 سال پیش

سلام نسنرن عزیز.مطالبت خیلی مفید بود. مدتیه که میخواستم کنسول دیواری و آیینه اتاقمو رنگ کنم ولی نمیدونستم رنگ آکریلیک زیبا شون میکنه یا نه با دیپن کارهات ایده گرفتم ممنون از به اشتراک گذاشتن تجربه ات .

کیمیا
کیمیا
6 سال پیش

نسترن جان ممنون بخاطر مطلبت خیلی مفید بود منم میخوام تا قبل عید دیوارای اتاقموبا اکرلیک رنگ کنم ولی شنیدم کنده میشه مقاومتش کمه.بنظرت درسته؟یا میشه دیوارم با اکرلیک رنگ کرد؟

آتنا
آتنا
5 سال پیش

سلام کارتون واقعا عالی بود خیلی زیبا شد میخواستم بدونم الان که رنگا خشک شده ایا به راحتی خط روش میفته مثلا همین پایه ساعت کنده میشه رنگا؟و اینکه جنس پلاستیک با چه نوع رنگی میشه رنگ کرد سپاس

Mahsa
Mahsa
5 سال پیش

سلام نسترن جون آیل میز و صندلی پلاستیکی رو هم میشه رنگ کرد که ثابت بمونه و کنده کنده نشه بعد ی مدت